Lokalna Grupa Działania POLESIE

Strona główna : : Kontakt : Godziny Pracy : Biuletyn Informacji Publicznej

    REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE
    GMINY WIERZBICA

    Rozdział 1
    Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

    § 1

    1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez:
    1) wyposażenie nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych w pojemniki i worki służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;
    2) prowadzenie selektywnego zbierania i przekazywanie przedsiębiorcy odpadów komunalnych, w sposób opisany w niniejszym Regulaminie;
    3) zbieranie odpadów niepodlegających selekcji, w sposób opisany w niniejszym Regulaminie;
    4) przekazywanie odpadów zebranych selektywnie i pozostałych zmieszanych przedsiębiorcy, w terminach wyznaczonych harmonogramem;
    5) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości;
    6) pryzmowanie zgarniętego lodu i śniegu w miejsce niepowodujące zakłóceń w ruchu pieszych i pojazdów.

    2. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami możliwe jest wyłącznie w miejscach dozwolonych, a więc:
    1) na terenie nieruchomości niesłużącej do użytku publicznego tylko pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji sanitarnej lub gromadzone w szczelnych zbiornikach bezodpływowych, w szczególności ścieki takie nie mogą być odprowadzane bezpośrednio do zbiorników wodnych lub do ziemi;
    2) na terenach służących do użytku publicznego tylko w miejscach do tego przygotowanych i specjalnie oznaczonych.

    3. Drobne naprawy pojazdów samochodowych dozwolone są poza warsztatami samochodowymi na terenie nieruchomości, gdy nie są one uciążliwe dla sąsiednich nieruchomości, a powstające odpady są gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z przepisami.

    Rozdział 2
    Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego

    § 2

    1. Właściciele nieruchomości obowiązani są do pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości w sposób systematyczny, gwarantujący zachowanie czystości i porządku na terenie nieruchomości.

    2. Właściciel nieruchomości, jest zobowiązany do prowadzenia selektywnego zbierania odpadów komunalnych na terenie swojej nieruchomości, z podziałem na następujące frakcje:
    1) papier;
    2) metale i tworzywa sztuczne;
    3) szkło obejmujące opakowania szklane np. butelki, słoiki;
    4) odpady ulegające biodegradacji, z wyłączeniem odpadów zielonych;
    5) odpady zielone z pielęgnacji ogrodów i parków, np. skoszona trawa;
    6) przeterminowane leki i chemikalia;
    7) zużyte baterie i akumulatory;
    8) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;
    9) meble i inne odpady wielkogabarytowe, tj. odpady komunalne, które ze względu na swoje rozmiary i masę, nie mogą być umieszczone w typowych pojemnikach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych z wyłączeniem odpadów z budów i remontów;
    10) odpady budowlano - remontowe i rozbiórkowe tj. odpady komunalne, które powstały w wyniku prowadzenia drobnych robót, nie wymagających pozwolenia na budowę ani zgłoszenia zamiaru prowadzenia robót;
    11) popiół, t.j.: pozostałości po całkowitym spaleniu wsadu z pieców używanych na terenie nieruchomości.

    3. Właściciele nieruchomości zobowiązani są do gromadzenia:
    1) papieru - w pojemnikach lub workach oznaczonych kolorem niebieskim z napisem "Papier";
    2) metali i tworzyw sztucznych - w pojemnikach lub workach oznaczonych kolorem żółtym i napisem "Metale i tworzywa sztuczne";
    3) szkła - w pojemnikach lub workach oznaczonych kolorem zielonym i napisem "Szkło";
    4) odpadów ulegających biodegradacji, z wyłączeniem odpadów zielonych - w pojemnikach lub workach oznaczonych kolorem brązowym i napisem "Bio";
    5) odpadów zmieszanych - odpadów powstających w gospodarstwach domowych a nie dających się zakwalifikować do wymienionych w ust. 2, tj. pozostałe odpady po segregacji np. pieluchy, materiały higieniczne, tekstylia, itp. - w pojemnikach lub workach oznaczonych kolorem czarnym bez napisu.

    4. Właściciele nieruchomości w zabudowie zagrodowej i jednorodzinnej mogą korzystać z przydomowego kompostownika w celu zagospodarowania odpadów ulegających biodegradacji i odpadów zielonych.

    5. Popiół należy dostarczać do punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych- raz w miesiącu w okresie od 1 listopada do 30 kwietnia. Popiół nie może być mieszany z innymi rodzajami odpadów.

    6. Do punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych właściciele nieruchomości mogą dostarczyć nieodpłatnie następujące rodzaje odpadów komunalnych:
    1) papier, tektura (makulatura, kartony);
    2) szkło;
    3) metale;
    4) tworzywa sztuczne;
    5) odpady ulegające biodegradacji, z wyłączeniem odpadów zielonych;
    6) odpady zielone;
    7) opakowania wielomateriałowe;
    8) przeterminowane leki i chemikalia;
    9) zużyte baterie i akumulatory;
    10) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;
    11) meble i inne odpady wielkogabarytowe, tj. odpady komunalne, które ze względu na swoje rozmiary i masę, nie mogą być umieszczone w typowych pojemnikach przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych z wyłączeniem odpadów z budów i remontów;
    12) odpady budowlano - remontowe i rozbiórkowe tj. odpady komunalne, które powstały w wyniku prowadzenia drobnych robót, nie wymagających pozwolenia na budowę ani zgłoszenia zamiaru prowadzenia robót;
    13) popiół;
    14) zużyte opony pochodzące z gospodarstw domowych (z samochodów osobowych, motocykli, rowerów).

    7. Na obszarze zabudowy zagrodowej i jednorodzinnej odpady odbierane są sprzed nieruchomości. Właściciel ma obowiązek w terminie określonym harmonogramem odbioru odpadów komunalnych, wystawić je przed wejście na teren nieruchomości lub przy krawędzi drogi, albo pozostawić otwartym miejsce ustawienia pojemników dostępne z ulicy.

    § 3

    1. Częstotliwość odbierania z nieruchomości zarówno zamieszkałych jak i niezamieszkałych poszczególnych rodzajów odpadów, powinna być dostosowana do ilości wytwarzanych odpadów, jednak nie rzadziej niż:
    1) odpady zmieszane - raz w miesiącu,
    2) papier - raz w miesiącu,
    3) metale i tworzywa sztuczne - raz w miesiącu,
    4) szkło - raz w miesiącu,
    5) odpady ulegające biodegradacji, z wyłączeniem odpadów zielonych - raz w miesiącu,
    6) odpady zielone, odpady wielkogabarytowe, odpady budowlano-remontowe i rozbiórkowe - minimum dwa razy w roku w dniach wyznaczonych harmonogramem.

    2. Z obszarów zabudowy wielorodzinnej odbiór odpadów zmieszanych oraz ulegających biodegradacji dokonywany będzie z częstotliwością nie mniejszą niż - dwa razy w miesiącu w okresie letnim (m-ce maj-wrzesień), w pozostałym okresie - raz w miesiącu.

    § 4

    Ustala się następujące zasady w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych:
    1) opróżnianie zbiorników bezodpływowych odbywa się na podstawie zamówienia właściciela nieruchomości, złożonego do podmiotu uprawnionego, z którym podpisał umowę;
    2) nieczystości ciekłe z nieruchomości należy usuwać systematycznie z urządzeń służących do ich gromadzenia oraz nie dopuszczać do ich przepełnienia i wylewania się ścieków na powierzchnię terenu, nie rzadziej niż raz na kwartał.

    Rozdział 3

    Rodzaje i minimalna pojemność pojemników i worków przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości i na drogach publicznych oraz warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym porządkowym i technicznym

    § 5

    Określa się następujące rodzaje pojemników i worków przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych:
    1) pojemniki z tworzywa sztucznego lub metalowe o pojemności od 60 l do 7 000 l dla:
    a) papieru - koloru niebieskiego z napisem "Papier",
    b) metali i tworzyw sztucznych - koloru żółtego z napisem "Metale i tworzywa sztuczne",
    c) szkła -koloru zielonego z napisem "Szkło",
    d) odpadów ulegających biodegradacji z wyłączeniem odpadów zielonych -koloru brązowego z napisem "Bio",
    e) odpadów zmieszanych - koloru czarnego lub szarego bez napisu;
    2) worki foliowe o pojemności 60 - 80 l oraz 110-120 l odpowiednio dla:
    a) papieru - koloru niebieskiego z napisem "Papier",
    b) metali i tworzyw sztucznych - koloru żółtego z napisem "Metale i tworzywa sztuczne",
    c) szkła - koloru zielonego z napisem "Szkło",
    d) odpadów ulegających biodegradacji z wyłączeniem odpadów zielonych -koloru brązowego z napisem "Bio",
    e) odpadów zmieszanych - koloru czarnego lub szarego bez napisu.
    3) kosze uliczne - pojemniki w każdym kolorze o pojemności od 35 l do 110 l oraz stojaki na worki o pojemności 30-120 l.

    § 6

    1. Ilość i pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy ustala właściciel tej nieruchomości, spośród wymienionych w § 5.

    2. Ustala się minimalną ilość i pojemność pojemników lub worków na terenie nieruchomości zamieszkałych:
    1) przy zbiórce selektywnej - co najmniej po 1 pojemniku (worku) o pojemności od 110 -120 l odpowiednio na:
    a) papier,
    b) metale i tworzywa sztuczne,
    c) szkło,
    d) odpady ulegające biodegradacji z wyłączeniem odpadów zielonych (w przypadku braku kompostownika na terenie nieruchomości),
    e) odpady zmieszane;
    2) przy zbiórce nieselektywnej - co najmniej 1 pojemnik o pojemności 240 l na odpady zmieszane lub kilka pojemników (worków) o łącznej pojemności 240 l.

    3. Właściciele nieruchomości zobowiązani są dostosować pojemność pojemników do ilości i rodzaju wytworzonych odpadów komunalnych.

    § 7

    1. Pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości, na której nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne ustala właściciel tej nieruchomości, spośród wymienionych w § 5, uwzględniając cykl odbioru określony w § 3 oraz w oparciu o następujące normatywy:
    1) przy zbiórce selektywnej:
    a) co najmniej po 3 pojemniki (worki) o pojemności od 110 -120 l przeznaczonych odpowiednio na: papier, metale i tworzywa sztuczne, szkło, odpady ulegające biodegradacji, z wyłączeniem odpadów zielonych, odpady zmieszane ( w zależności od wytwarzanych rodzajów odpadów) lub kilka pojemników (worków) o łącznej pojemności 360 l w wypadku prowadzenia działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem lit. b i c,
    b) dla lokali handlowych i produkcyjnych:
    - o powierzchni do 200 m2 - co najmniej 3 pojemniki (worki) o pojemności od 110 -120 l przeznaczonych odpowiednio na: papier, metale i tworzywa sztuczne, szkło, odpady ulegające biodegradacji, z wyłączeniem odpadów zielonych, odpady zmieszane ( w zależności od wytwarzanych rodzajów odpadów) lub kilka pojemników (worków) o łącznej pojemności 360 l,
    - o powierzchni powyżej 200 do 400 m2 - co najmniej 2 pojemniki o pojemności 240 l i 1 pojemnik (worek) o pojemności 110 l przeznaczonych odpowiednio na: papier, metale i tworzywa sztuczne, szkło, odpady ulegające biodegradacji, z wyłączeniem odpadów zielonych, odpady zmieszane (w zależności od wytwarzanych rodzajów odpadów) lub kilka pojemników (worków) o łącznej pojemności 590 l,
    - o powierzchni powyżej 400 m2 - co najmniej 5 pojemników o pojemności 240 l przeznaczonych odpowiednio na: papier, metale i tworzywa sztuczne, szkło, odpady ulegające biodegradacji, z wyłączeniem odpadów zielonych, odpady zmieszane (w zależności od wytwarzanych rodzajów odpadów) lub kilka pojemników (worków) o łącznej pojemności 1 200 l,
    c) dla lokali gastronomicznych:
    - o powierzchni do 200 m2 - co najmniej 2 pojemniki o pojemności 240 l i 1 pojemnik (worek) o pojemności 110 l przeznaczonych odpowiednio na: papier, metale i tworzywa sztuczne, szkło, odpady ulegające biodegradacji, z wyłączeniem odpadów zielonych, odpady zmieszane (w zależności od wytwarzanych rodzajów odpadów) lub kilka pojemników (worków) o łącznej pojemności 590 l,
    - o powierzchni powyżej 200 do 400 m2 - co najmniej 5 pojemników o pojemności 240 l przeznaczonych odpowiednio na: papier, metale i tworzywa sztuczne, szkło, odpady ulegające biodegradacji, z wyłączeniem odpadów zielonych, odpady zmieszane (w zależności od wytwarzanych rodzajów odpadów) lub kilka pojemników (worków) o łącznej pojemności 1 200 l,
    - o powierzchni powyżej 400 m2 - co najmniej 2 pojemniki o pojemności 1 100 l przeznaczonych odpowiednio na: papier, metale i tworzywa sztuczne, szkło, odpady ulegające biodegradacji, z wyłączeniem odpadów zielonych, odpady zmieszane (w zależności od wytwarzanych rodzajów odpadów) lub kilka pojemników (worków) o łącznej pojemności 2 200 l,
    d) szkoły, urzędy - co najmniej 3 pojemniki o pojemności 1 100 l przeznaczonych odpowiednio na: papier, metale i tworzywa sztuczne, szkło, odpady ulegające biodegradacji, z wyłączeniem odpadów zielonych, odpady zmieszane (w zależności od wytwarzanych rodzajów odpadów) lub kilka pojemników (worków) o łącznej pojemności 2 200 l,
    e) placówki kulturalne, oświatowe, banki, świetlice i inne obiekty - co najmniej 3 pojemniki (worki) o pojemności 110 -120 l przeznaczonych odpowiednio na: papier, metale i tworzywa sztuczne, szkło, odpady ulegające biodegradacji, z wyłączeniem odpadów zielonych, odpady zmieszane (w zależności od wytwarzanych rodzajów odpadów) lub kilka pojemników (worków) o łącznej pojemności 360 l;
    2) przy zbiórce nieselektywnej:
    a) co najmniej 1 pojemnik o pojemności 240 l, w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem lit. b i c,
    b) dla lokali handlowych i produkcyjnych:
    - o powierzchni do 200 m2 - minimum 1 pojemnik o pojemności 240 l,
    - o powierzchni od 200 do 400 m2 - minimum 2 pojemniki o pojemności 240 l lub kilka pojemników(worków)o łącznej pojemności 480 l,
    - o powierzchni powyżej 400 m2 - minimum 1 pojemnik o pojemności 1 100 l lub kilka pojemników(worków)o łącznej pojemności 1 100 l,
    c) dla lokali gastronomicznych:
    - o powierzchni do 200 m2 - minimum 2 pojemniki o pojemności 240 l lub kilka pojemników (worków) o łącznej pojemności 480 l,
    - o powierzchni od 200 do 400 m2 - minimum 1pojemnik o pojemności 1 100 l lub kilka pojemników(worków)o łącznej pojemności 1 100 l,
    - o powierzchni powyżej 400 m2 - minimum 2 pojemniki o pojemności 1 100 l lub kilka pojemników(worków)o łącznej pojemności 2 200 l,
    d) szkoły, urzędy - minimum 2 pojemniki o pojemności 1 100 l lub kilka pojemników o łącznej pojemności 2 200 l,
    e) placówki kulturalne, oświatowe, banki, świetlice i inne obiekty - minimum 1 pojemnik o pojemności 240 l.

    2. Dla cmentarzy ustala się minimum 1 pojemnik o pojemności 2 200 l.

    3. W wypadku lokali handlowych dla zapewnienia czystości wymagane jest również ustawienie na zewnątrz lub wewnątrz lokalu, w miejscu dostępnym dla klientów lokalu, co najmniej jednego pojemnika na odpady lub kilku pojemników o łącznej pojemności 120 1.

    4. Liczba pojemników powinna uniemożliwić przepełnianie (przeciążanie) pojemników oraz zapewnić utrzymanie czystości i porządku wokół pojemników.

    5. Na terenach przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności: chodnikach, parkach, placach, przystankach, parkingach odpady komunalne powinny być zbierane w przeznaczonych do tego celu koszach o pojemności co najmniej 35 litrów.

    6. Na terenie domków letniskowych lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, do zbierania odpadów komunalnych stosowane są worki.

    § 8

    Pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości, która w części stanowi nieruchomość, na której zamieszkują mieszkańcy, a w części nieruchomość na której nie zamieszkują mieszkańcy a powstają odpady komunalne, należy dostosować do liczby zamieszkałych osób oraz prowadzonej działalności gospodarczej stosownie do § 7.

    § 9

    Ustala się następujące zasady rozmieszczania urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów: na terenie nieruchomości pojemniki i worki na odpady stałe właściciele nieruchomości mają obowiązek umieścić w miejscu widocznym, na wyrównanej, najlepiej utwardzonej powierzchni, zabezpieczonej przed zbieraniem się na niej wody i błota.

    § 10

    Pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych i zbiorniki bezodpływowe muszą być eksploatowane zgodnie z ich przeznaczeniem, z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.

    Rozdział 4

    Wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

    § 11

    1. Regionalną instalację do przetwarzania odpadów komunalnych dla Gminy Wierzbica, stanowi Zakład Przetwarzania Odpadów Komunalnych w Srebrzyszczu, Gmina Chełm.

    2. Odpady komunalne zbierane selektywnie winny być gromadzone i transportowane w sposób zapobiegający ich zmieszaniu.

    3. Zmniejszenie ilości odpadów ulegających biodegradacji unieszkodliwianych przez składowanie, poprzez ich kompostowanie na terenie nieruchomości w zabudowie zagrodowej i jednorodzinnej.

    Rozdział 5

    Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

    § 12

    Osoby posiadające zwierzęta domowe są zobowiązane do zapewnienia im właściwej opieki i ochrony oraz do utrzymywania ich w sposób nie stwarzający uciążliwości dla otoczenia oraz zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi.

    § 13

    Właściciele lub opiekunowie zwierząt domowych zobowiązani są do:
    1) prowadzenia psa na smyczy, a psa rasy uznawanej za agresywną lub mieszańców tej rasy, na smyczy i z założonym kagańcem,
    2) zabezpieczenia terenu nieruchomości przed wydostaniem się z niej psa,
    3) natychmiastowego usunięcia zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta domowe na terenach przeznaczonych do wspólnego użytku.

    § 14

    Utrzymujący gady, płazy, ptaki i owady zobowiązani są zabezpieczyć je przed wydostaniem się z pomieszczeń, w których są przetrzymywane.

    Rozdział 6

    Wymagania w zakresie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach

    § 15

    1. Wprowadza się całkowity zakaz chowu i utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej zajętych pod budownictwo wielorodzinne, instytucje użyteczności publicznej.

    2. Na pozostałych terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, tj. terenach zajętych pod budownictwo jednorodzinne dopuszcza się utrzymywanie zwierząt gospodarskich na własne potrzeby, pod warunkiem, że nie sprawia to uciążliwości dla otoczenia i będzie prowadzone z zachowaniem warunków sanitarno-higienicznych oraz technicznych.

    3. Ule z pszczołami winny być ustawione w taki sposób, aby nie stanowiły uciążliwości dla właścicieli nieruchomości sąsiednich, z zachowaniem następujących odległości:
    - 10 m od granicy działki sąsiedniej;
    - 30 m od pomieszczeń przeznaczonych na pobyt ludzi oraz budynków inwentarskich i dróg publicznych.

    § 16

    Właściciel zwierząt gospodarskich zobowiązany jest do usuwania nieczystości pozostawionych po zwierzętach w miejscach użyteczności publicznej, placach, ulicach i drogach.

    Rozdział 7

    Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania

    § 17

    Właściciele nieruchomości zobowiązani są do przeprowadzenia deratyzacji na terenie nieruchomości:
    1) o zabudowie wielorodzinnej, placówek żywienia zbiorowego, placówek oświatowych i kulturalno-oświatowych, zakładów przetwórstwa spożywczego, obiektów przemysłowych, handlowych, usługowych, magazynowych, urzędów i biur, zespołów opieki zdrowotnej i opieki społecznej - co najmniej 1 raz w roku;
    2) o zabudowie jednorodzinnej - w miarę potrzeb.

    Rozdział 8

    Przepisy końcowe

    § 18

    Informacje z zakresu gospodarowania odpadami udostępnione są na stronie internetowej Urzędu Gminy Wierzbica: www.ugwierzbica.pl.


    Regulamin utrzymania porządku i czystości w Gminie Wierzbica